Chateau Neuf – Det Norske Studentersamfund har blitt litt nytt. Her kan du lese hvorfor og hva det betyr.

Chateau Neuf – Det Norske Studentersamfund har fått ny visuell identitet. Det siste året har vi jobbet sammen med Part (tidligere OK Kontor), med mål om et mer sammenhengende uttrykk på huset og i våre sosiale medier.

På huset henger det nå nye banner, inngangsskilt, etasjeoversikter, lysende toalettkuber og mye mer. I Fojaéen har vi også skrevet litt mer om historien til Chateau Neuf. Visste du for eksempel at AC/DC har spilt i Betong, og ABBA har stått på scenen i Storsalen?

Chateau Neuf og Det Norske Studentersamfund har også fått ny logo. I tillegg ruller vi ut et nytt utseende på sosiale medier. 

Hedrer bygget

Målet er at Chateau Neuf skal være mer gjenkjennelig for deg, og alle andre som bruker bygget. Våre blå gardiner, kilometervis med rød teglstein, grå betong og oransje ventilasjonsanlegg og tekniske installasjoner er der vi har hentet de nye fargene våre fra. Sistnevnte ble heftig fargesatt av kunstneren Gunnar S. Gundersen tilbake på 70-tallet. Så har det blitt lagt til litt griserosa og lys oransje i miksen, i tilfelle all betongene skulle være litt avskrekkende.

Mye av den nye visuelle identiteten er hentet fra bygget. Chateau Neuf ble åpnet i 1973 og er tegnet av arkitektkontoret Kjell Lund og Nils Slaatto, og er et viktig eksempel på norsk brutalisme. Det har ikke falt i smak for alle.

Da bygget åpnet, skrev studentavisen Univesitas at arkitekten nok led av «kronisk impotens», eventuelt «svekkede sjelsevner»

Det er altså ikke alle som har sett på Chateau Neuf og tenkt hyggelige tanker. Så hvorfor ta utgangspunkt i noe så «stramt»? 

– Navnet «Chateau Neuf» er i seg selv sterkt knyttet til bygget, og fungerer som Studentersamfundets nye slott – en betydning som understreker stedets historiske og symbolske verdi, forteller Synnøve Ringstad, grafisk designer i Part.

– Vi ønsket å sammenkoble Chateau Neuf og Studentersamfundets uttrykk i den nye identiteten for å formidle symbiosen mellom studentenes lekeplass og den kommersielle driften på bygget. Profilen er derfor basert på byggets historie, konsept og visuelle elementer, men også Studentersamfundets lange tradisjoner.

Det har blitt lett å se hvor toalettene befinner seg.

Sier grisen nøff eller oink?

I Studentersamfundets spede begynnelse meldte behovet seg tidlig for et eget velferdshus og møtelokaler for student­aktiviteter. For å hjelpe Studentersamfundet med å spare, fikk man en sparegris i porselen av Studentforeningen i København. 

9. april 1859 hadde man spart nok til en tomt, og sparegrisen – Hans Majestet Grisen eller Grisen blant kjentfolk – ble kronet til Det Norske Studentersamfundets høyeste beskytter. 

Chateau Neuf åpnet dørene i 1971, nesten 160 år etter Det Norske Studentersamfund ble etablert. Navnet på bygget betyr «Det nye slott», men det er et ordspill, der Neuf spiller på Hans Majestet Grisen, Studentersamfunnets høyeste «beskytter». Enda godt tidligere statsminister Jan P. Syse (og resten av huskomiteen som vedtok navnet) ikke mente at grisen sier «oink». 

Grisen har blitt brukt i Studentersamfundet i hundrevis av år. Blant annet i den forrige logoen vår. Men nå har vi valgt å omfavne grisen i flere nye drakter som viser hvordan Studentersamfundet brukes i dag.

Grisene finner du som illustrasjon i logo, plakater, sosiale medier, kart, utsmykning og uniformer for å nevne noen flater. Kanskje blir den å se på silkjeskjerf og vinglass også?

Grisene pryder huset flere steder, blant annet i heisen.

Kart og popcorn

Samarbeidet mellom Part og Chateau Neuf går helt tilbake til 2018. Det hele begynte med et oversiktskart i foajeen, og sporadisk har de laget alt fra inngangsskilt til popcornbeger for Chateau Neuf. Det hele har derimot blitt til i bruddstykker. Den visuelle identiteten som lanseres nå, er langt mer grundig utarbeidet. Det har ikke vært uten utfordringer. 

– I prosessen med å ta identiteten ut i selve bygget ble utvikling av wayfinding-løsninger en viktig oppgave. Her måtte vi sikre at designet balanserte mellom å ha nok karakter, men samtidig harmonere med arkitekturen og eksisterende elementer i bygget, forteller Ringstad.– Vi er særlig stolte av den tilpasningsdyktige visuelle identiteten vi har skapt. Den balanserer mellom å være leken og seriøs; detaljert, men ikke komplisert, sier hun og mener profilen både er gøy og gjenkjennbar.

Ta turen!

Her har du fått en smakebit på noe av det som er nytt på huset. Men det er mye mer å se. Ta turen innom!

Vi er åpen mandag til fredag fra kl. 15 og utover, og i helgen ved arrangement. Lik oss på Facebook og følg med på Neuf.no for å holde deg oppdatert.

Utover høsten blir det hard dekning av valgkampen, i tillegg til konserter og fester i fleng. Vi snakkes på Neuf!