Poteten en “rotfrukt“ som kan brukes til det aller meste. Man kan lage stempel ut av den, bruke den som ammunisjon i en “potetkanon“, eller kutte den i to og bruke delene som manuelle vindusviskere. Jeg har jeg fått høre at slik er de fleste humanister og samfunnsvitere også anlagt. De er litt som poteten, de kan brukes til alt. Allikevel er det mange bortkomne, men allikevel karrierehungrige humanister og samfunnsvitere der ute som sliter litt med å vite akkurat hvor de skal begynne.

Onsdag ettermiddag var det nok en gang duket for debatt. En annerledes debatt enn hva som i utgangspunktet var blitt forespeilt oss. I forrige uke var vi blitt lovet en debatt hvor de to svirebrødrene PR og Propaganda skulle møtes til duell. Noe jeg gledet meg til, med tanke på at jeg til jul skrev en eksamensoppgave om sistnevnte.  Slik skulle det ikke bli, da tema og forum ble forandret betraktelig rett før avspark. Propaganda hadde tydeligvis meldte avbud, noe som førte til at PR fikk scenen helt for seg selv.

(Det å skulle måtte definere PR-begrepet for dere er noe jeg ikke gidder å gjøre her. Jeg kan si så mye som at begrepet er en grov forkortelse av de to engelske ordene Public og Relations.)

Som HF-student kaster jeg meg over all den veiledning og innsideinformasjon jeg kan få, slik at jeg på best mulig måte skal kunne forebygge en arbeidsløs tilværelse når jeg er ferdig med studiene. Sist jeg forsøkte å komme meg ut i arbeidslivet etter endt utdanning, kom jeg ingen vei og endte opp med å jobbe seks måneder i Posten før jeg gikk fikk nok og reiste til Australia for å svire rundt fra jobb til jobb der nede.

Heldigvis så er Universitet i Oslo klar over de utfordringer og fallgruver mange av oss HF-ere møter etter fullført utdanning, derfor iverksetter de tiltak for å forebygge at de færreste av oss, bokstavelig talt, havner i gruvene. Karrieresenteret hadde derfor onsdag satt av to timer for studenter som har karriereutsikter innenfor kommunikasjons- og informasjonsbransjen. De hadde invitert fire sterke personligheter fra kommunikasjonsbransjen for å holde foredrag, svare på spørsmål og sist, men ikke minst hjelpe de motløse med å holde motet oppe. Fraser som “Det ordner seg, og vil gå bra“ var varmende ord fra Johanna Ellefsen Rostad, rådgiver i First House. Kommunikasjonsbyråene First House og Nucleus, samt Kommunikasjonsforening og universitetet selv, var de som hadde gått med på å disponere en ansatt hver for å vise HF- og SV-studenter hvordan de skal håndtere blindestokken litt mer effektivt på jobbmarkedet.

I løpet av de to timene i Eilert Sundts Hus fikk vi blant annet avkreftet 10 myter om PR, og vite hva byråhverdagen til en kommunikasjonsrådgiver innebærer. Og kanskje viktigst av alt, nemlig hvordan man skal få en fot innenfor. For å si det sånn, på papiret virket svarene på dette forstålige nok, men veien er nok litt mer uforutsigbar enn som så.
Noe foredragsholderne heller ikke la skjul på. Historier om arbeidsgiver som deler bunken med jobbsøknader i to og kaster den ene halvdelen rett i bosskorga med den forklaring at “folk som ikke har flaks har vi ikke bruk for“, kan kanskje få en til å begynne å lure.

Jeg vil rette en stor takk til Karrieresenteret, men også Kulturutvalget siden de villedet meg til noe som viste seg å være veldig nyttig og informativt, og for nok et supert initiativ stappet med lærdom som får en til å se dette med jobbsøking og karriere i et mer opplyst perspektiv. Håper de fortsetter sånn. Et tips jeg har lyst til å bringe videre til mine medstudenter som har lyst på jobb etter endt utdanning, og som ble nøye understrekt av Atle Hommersand fra Nucleus. Legg ned masse arbeid i søknaden: Det tar ofte arbeidsgiver fem sekunder å avgjøre om en søknaden er verdt bryet å lese ferdig. De tre første setningene i din søknad er altså alfa omega. Og som Hommersand sa det: “Glem hva du har studert. Husk hva du har lært“.