Some Came Running (1959) + Le mépris (1963)

Annetsteds
onsdag 8. oktober 2014
kl. 19:0021:00
Pris: 60 / 40

I kveld viser vi to etterfølgende filmer til prisen av én – først et Hollywood-melodrama, dernest en av søylene innen den franske nye bølgen. Ved siden av å være severdige hver for seg, eksemplifiserer filmene kombinert det man kaller intertekstualitet –”det uunngåelige i at tekster forholder seg til andre tekster”

Sammendrag

Some Came Running (1958) – adaptert fra en roman av James Jones – handler om den mislykkede forfatteren Dave som kommer tilbake til sin hjemby etter den annen verdenskrig. Mens broren til Dave vil at han skal oppnå respektabilitet velger Dave å gå den andre veien, og blir blant annet venn med gambleren Bama.

Filmen er regissert av Vincente Minnelli, merittert for sine mange musikaler. Han ble gjenstand for beundring fra kritikerne i filmbladet ”Cahiers du cinéma” for sin visuelle stil og ironiske omfavnelse av amerikansk kultur – blant dem nettopp Jean-Luc Godard.

Sammendrag

Le Mépris var den produktive Godards sjette spillefilm, og viste seg også å bli hans mest kommersielt suksessfulle, hvis årsak kan tenkes å være det unike (men konfliktfylte) samarbeidet han her hadde med amerikanske produsenter. Filmen – også basert på et litterært forelegg – handler om en manusforfatter som får i oppdrag å omskrive scener for en filmadaptasjon av det førkristne greske eposet Odysseen.

Godards filmer er fulle av intertekstuelle referanser, og Le mépris er intet unntak. Foruten det opplagte (?) vinket til Some Came Running er hyllesten til Roberto Rossellinis Viaggio in Italia (1954) markant, med den italienske settingen og premisset om et ektepars forhold i oppløsning.

Fakta

  • Regissør: Vincente Minnelli/Jean-Luc Godard
  • Nasjonalitet: USA/Frankrike
  • Norsk tittel: Some came running/Skapt for kjærlighet
  • Format: 35mm/35mm
  • Lengde: 136 min./103 min.
  • Språk: engelsk/fransk, engelsk, tysk, italiensk
  • Undertekster: ingen/engelsk

In English

We are screening two films related to each other by intertextual referencing: first a melodrama by one of the most renowned directors of Hollywood musicals, and second, one of the seminal modernist films from the height of the French New Wave.