Chateau Neuf gratulerer på kvinnedagen! Kvinnedagen handler om kampen for likestilling, men også om å hylle kvinnelige bragder. I dag vil vi trekke frem en rå dame, nemlig Marianne Lindbeck, som i april er aktuell med forestillingen ”Kaos i Aldriland”. Lindbeck er en kjenning hos Teater Neuf-publikummet, og har vært med i flere produksjoner her på huset.

I fjor sommer satte hun opp Broadway-musikalen ”Into the Woods” sammen med Aurora Nossen. Musikalen er Teater Neufs hittil største satsning. Nylig spilte hun rollen som Mrs. Boyle i ”The Moustrap”. At hun brenner for scenelivet, er det med andre ord ingen tvil om.

Nå er det premiere på ”Kaos i Aldriland” som står for tur. Stykket er en familieforestilling om vennskap, mot og magi. Marianne Lindbeck har både manus (med Ingeborg Engø) og regi. Vi har tatt en prat med skuespilleren/manusforfatteren/regissøren om både forestillingen og kvinnedagen.

– Kvinnedagen for meg, betyr en markering av kvinners kamp for likestilling og rettigheter: Stemmerett, rett til å bestemme over egen kropp og rett til å gå med bukser og å sitte breibeint offentlig. Jeg skal markere kvinnedagen ved å jobbe hardt på jobben min, og å jobbe frivillig på Chateau Neuf, ved å bygge scenografi til forestillingen min ”Kaos i Aldriland”.

Skuespillerbransjen kalles ofte mannsdominert. Hva tenker du om dette?

– Personlig, opplever jeg en stigmatisering av kvinner som ”De som skal vise omsorg”. Skuespillerbransjen er intet unntak, det handler mye om å ha spisse albuer for å nå toppen. Men en majoritet av kvinner benytter seg ikke av de spisse albuene for å oppnå den stillingen de ønsker, nettopp på grunn av denne lærte tanken om at man som kvinne; skal oppføre seg pent, være snill, se fin ut og være høflig. I film, vises det ofte til nettopp dette, mannen redder kvinnen, mannen er sterk. Hvor ofte ser man en krigsfilm hvor kvinner kjemper på frontlinjen? En gjeng med kvinner som tar seg inn i en bygning for å overmanne en gjeng kvinnelige terrorister som truer med å sprenge en barnehage? Aldri. Hvorfor? Jeg tror det handler om den oppfattelsen om at kvinner ikke kan være, i mangel av et bedre uttrykk, badass. Vi kan jo se sterke kvinnelige karakterer i popkulturen, som Wonder Woman, Black Widow og Catwoman, men disse trer ofte frem som ”Det kvinnelige innslaget”. Det er selvfølgelig flere eksempler, men menn er de som opp gjennom historien (og historie er jo ofte inspirasjonskilde for mye film, TV og teater) har blitt tvunget til å forlate familiene sine for å bruke sin maskulinitet til å kjempe og jobbe. Her blir kvinnene ofte hjemme for å passe på hus og barn. Jeg tror bransjen er mannsdominert nettopp fordi det er svært få kvinner som har skapt sjokkerende, ufattelige, grusomme eller brutale historier. Hva vil folk se på film? Nettopp dette, derfor er skuespillerbransjen mannsdominert. Grusomme, ufølsomme, strenge eller voldelige kvinner passer ikke inn vårt syn på ”hvordan en kvinne skal være av natur”.

Føler du dette er i forandring? Hva skal eventuelt til for å skape forandring?

– Jeg mener at, om man skal lage filmer som skal sjokkere, hvorfor ikke snu på rollene? Men som man ser i Norge i dag, får Ane Dahl Torp refs for ”Å være mannlig”, ”Ikke kle seg pent” og å ”Være for tøff”, etter sin rolle i ”Heimebane”. Jeg mener at vi burde dyrke disse reaksjonene og fortsette å lage film, TV og teater som fremmer de sensitive sidene ved menn, og de maskuline sidene ved kvinner, samt å sette ytterligere fokus på hen, trans og LGBT. I ”Kaos i Aldriland” prøver jeg å gjøre nettopp dette, ved å snu om på rollene, og inkludere flere identifiseringer ved å bryte med stereotypiene.

#metoo-bevegelsen preget 2017 og 2018. Tror du bransjen er i endring?

– Bransjen er i endring, og #metoo har definitivt satt en støkk i mange, spesielt de som tidligere har sluppet unna med trakassering, utpressing og overgrep. Nå tør flere å si ifra hvis noe er  ugreit, og om noe skjer, er det uglesett om en bedrift eller produksjon ikke tar dette på alvor. Det blir opprettet egne utvalg og nemder som skal ivareta skuespilleres rettigheter, og sørge for at seksuell trakassering og overgrep ikke skal forekomme ustraffet. Samtidig er ikke #metoo-bevegelsen nok. Alle må ta et varig ansvar for seg selv og sine kollegier. Alle må si ifra, slik at vi ikke bare børster av #Metoo som en enkeltstående periode. Det skal ikke være over, jeg mener #metoo er en kontinuerlig, kollektiv sinnsstemning som skal bidra til å inspirere til handling selv om man er redd for konsekvensene. Ingen skal behøve å være redde for å si ifra!

Fredag 5. april er det altså duket for premiere på ”Kaos i Aldriland”. Stykket finner, som tittelen tilsier, sted i Aldriland. Her er Ønskestjernen i ferd med å slukne, noe som fører til at skillet mellom magiske verdener svekkes. Slik dukker Hades, herskeren over dødsriket, opp i Aldriland. Han bestemmer seg for å ta over både Aldriland og de andre magiske verdenene. Hvem skal stoppe ham?

Hva handler forestillingen om for deg?

– For meg, handler ”Kaos i Aldriland” om å bryte stereotyper, utfordre publikums oppfatning av hvordan en historie bør fortelles, og å se på hvordan fantasi og virkelighet smelter sammen for å få de som ser på til å tenke samtidig som de blir underholdt. Jeg var så lei av oppsettet: Hovedrolle, bikarakterer, mål, måloppnåelse, enkel lykkelig slutt. Jeg vil utfordre, ryste og underholde på en måte jeg savnet i barne- og familieteateret! ”Kaos i Aldriland” handler om helten, Petra Pan – men hva er egentlig en helt? Hva gjør at helten kan redde dagen, når man ikke vet hva man egentlig kjemper mot? Det skal vi finne ut av!

– Dette er mitt første ”fulle” teatermanus, sier Lindbeck. Sammen med Ingeborg Engø har hun jobbet med manuset i 5 år. Forestillingen er ment for alle, og hun er spent på hvilke ting barn, ungdom og voksne reagerer på, og om de reagerer likte eller ulikt. Stykket er basert på mange kjente filmer og fortellinger. Vi får møte kjente fjes som Petra Pan, Kaptein Krok, Hades, Ursula, Tingeling, Pocahontas og Kålormen fra Alice i Eventyrland.

Kan du trekke noen linjer mellom forestillingen og kvinnedagen?

– Vi bryter med mange, les; ikke alle, stereotypier og forventninger med dette stykket! Hvem sa at Kaptein Krok måtte være en mann? At Ursula måtte være en kvinne… og ikke en dra-… nå røpte jeg nesten for mye! Og hvem sa at jenter ikke kan slåss og bli fly forbanna? ELLER at noen må forelske seg i noen for at det skal bli en god historie? Denne forestillingen gir alle noe å tygge på i forhold til hvordan vi mennesker oppfatter historiene vi har vokst opp med.

Forestillingen er basert på en tanke om at teater skal være for alle.

– Og hvis du liker magi, pirater, havfruer, overraskelser, en god dose ”Et kongerike for en lama”-referanser, er dette verdt å få med seg! Jeg, og mitt team på 13 skuespillere gleder oss til å gi deg en unik teateropplevelse du og dine nærmeste (og fjerneste) sent vil glemme, avslutter Lindbeck.

Vi oppfordrer alle og enhver til å skaffe seg billetter før det blir utsolgt. ”Kaos i Aldriland” har premiere fredag 5. april 17:00, på Teaterscenen, Chateau Neuf.

Vi gratulerer Marianne Lindbeck på kvinnedagen, og ønsker lykke til med premieren i april!