Av Jacob Andersen

Navnet Cinema Neuf høres pirrende ut for enhver filminteressert student. Med temaer som bl.a. norsk fremtidsdystopi, skilsmisse i norsk film og fransk rødvinsfilm er filmklubben et herlig sted for oppdagelse av bortglemte skatter.

Det var i anledning fransk rødvinsfilm at jeg endelig fikk tatt turen ned til Lillesalen på Chateau Neuf. Monsieur Ibrahim og koranens blomster (2003) sto på plakaten. Ved inngangsdøren møtte jeg på to medarbeidere, Ann-Synnøve Leithe og Mathias Russnes, som gladelig fortalte meg litt om Cinema Neuf. Filmklubben har visninger hver mandag, tirsdag og torsdag kl 19 i Lillesalen. Hver dag har sitt konsept. Under konseptet Supermandag vises det ofte litt mer kjente filmer, som regel ikke de mest åpenbare klassikerne, men filmer fra hele verden som kan være interessante. Paris, Texas, Badlands og meksikanske Y Tu Mamá También (regissert av Alfonso Cuarón) har vært på plakaten.

På tirsdager er det konseptet Tidsbilde som gnistrer på lerretet, med fokus på mer sjeldne filmer. Markens grøde, Bande à part og Nick Cave-dokumentaren 20,000 Days on Earth har bl. a. stått på programmet i vinter. Filmrulltorsdag er et konsept, ikke overraskende, viet til nettop filmrullen. Nå som Oslo Kino er heldigitalisert, tilbyr Cinema Neuf en sjelden mulighet til å se film på det nå nær nostalgiske filmrullformatet. Med dyktige maskinister bak spakene, vises både 16 og 35 mm filmrull knirkefritt hver torsdag. I løpet av vårprogrammet har filmer som Den sommeren jeg fylte 15 og Havet Stiger blitt vist, begge med regissørbesøk.

IBRAHIM (3)Før samtlige torsdagsfilmer vises først en av de sagnomsuste Oslofilmene. Oslofilmene er en samling på rundt 180 kortfilmer, produsert i perioden 1947-1982. Filmene skulle gi et bilde av Oslo, og kunne ha temaer som “Maten vi spiser” og “Personlig hygiene”. Et morsomt grep som gir en unik mulighet til å se livet i Oslo omkring år 1950, og som samtidig skaper god stemning før filmen. Inne i Lillesalen var det disket opp med utallige typer ost og kjeks.

Publikum satt med rødvin i glasset, og etter en presis introduksjon av film og arrangement, var det duket for film. Jeg skal ærlig innrømme at jeg aldri hadde hørt om Monsieur Ibrahim og koranens blomster, men desto mer spennende var det da bildene begynte å bevege seg på lerretet. Vi møter den jødiske gutten Moses, som blir overlatt til seg selv når hans far stikker av. Moses bor i et eksotisk arbeiderklassestrøk i Paris. Mest eksotisk av alt er turene 15-åringen tar innom nærbutikken, drevet av den eldre muslimen Monsieur Ibrahim. For hvert lille besøk lærer Moses mer og mer om verden. Der hvor faren sjelden tok seg tid til å prate om annet enn handlelister, har Monsieur Ibrahim all tid i verden. Den gamle mannen tar Moses under sine vinger, og de to uvikler et varmt vennskap, på tvers av religion og alder. Ekstra moro er det å se Omar Sharif (Oscar-nominert for sin rolle i Lawrence of Arabia) briljere i rollen som Monsieur Ibrahim.

En hjertevarmende eksotisk liten perle av en film. Bildet på lerretet er sylskarpt, og det funky soundtracket glimter til på surroundanlegget. Med rødvin, ost og kjeks på menyen, eller en kald en i BokCafeen for de som måtte foretrekke det, føles Cinema Neuf som en filmklubb, slik filmklubber skal være. Med en laidback stemning og et program fylt til randen av interessante filmer, er Cinema Neuf en unik mulighet for alle filminteresserte.