Alle som tror at kinesere står i rismarken med stråhatter tar feil! I tillegg til historiske filmer og samtidsdramaer lagt til den kinesiske landsbygda skildrer kinesisk film også Kina som et moderne samfunn; med ny teknologi, moderne leiligheter og siste mote.

Det har vært laget filmer i Kina siden begynnelsen av 1900-tallet. I 1908 så den første kinesiske filmen dagens lys, den bestod av scener fra en opera med tittelen Tingchun bjerget. Fortellinger basert på klassisk kinesisk opera samt komedier preget kinesiske filmer i de første årene. Den kinesiske filmindustrien forble finansiell skrøpelig og teknisk primitiv frem til talefilmens gjennombrudd. Etter japanernes invasjon av Shanghai i 1937 forsvant mange av byens filmselskaper og japanerne overtok produksjonen. Resultatet ble en rekke propagandafilmer. Etter det japanske nederlaget i 1945 ble den kinesiske filmindustrien gjenstand for samme maktkamp som det politiske liv. Det kom til rivalisering mellom tilhengere av nasjonalisten Chiang Kai-shek på den ene siden og tilhengere av kommunistlederen Mao Tse-tung på den andre. Det er vel unødvendig å si noe om utfallet av den konflikten…

Kort etter etableringen av Den Kinesiske Folkerepublikk i 1949 ble den kinesiske filmindustrien nasjonalisert. I 1978 ble nok en fundamental omlegging og modernisering av hele denne gjennomført. Dette ble markert ved gjenåpningen av Beijings Film Akademi. Der var det store forventninger til de første elevene, som fikk tilnavnet den 5. generasjon. Elevene – ikke minst Zhang Yimou og Chen Kaige klarte i løpet av få år at markere seg internasjonalt. Zhang Yimou er mest kjent for den nevnte Hero som er en historisk fortelling om krig og kjærlighet. Filmen er også kjent for sin nydelige filmestetikk og storslåtte scener. Kaige er mest kjent for filmen Farvel min konkubine (1993) Filmen er et vakkert slektsdrama om skuespillere ved et teater fra trettiårene og oppover, og særlig om deres forhold til den politiske vinden i landet.

Filmen i Kina har i den senere tiden vært i rask endring, noe som også skyldes en liberalisering av landet. Kina har fått et sort oppsving både på den økonomiske og den kulturelle arenaen, noe som blant annet skyldes store strukturelle endringer i landet. Den økonomiske reformpolitikken skjøt virkelig fart da landet ble medlem i verdens handelsorganisasjon i 2002. Kombinasjonen av hard arbeidsdisiplin, stolt kulturtradisjon og blomstrende markedsøkonomi har gjort Kina til et maktsentrum som verden ikke har sett maken til. Veksten i landet har bidratt til bedre rammevilkår for filmindustrien, flere filmskapere har også flyttet sine produksjonsenheter fra Beijing til Shanghai og Hong Kong- der den statlige kontrollen er langt mindre, og investorene flere.

Det er likevel mer som ligger bak kinesisk filmsuksess enn bare god økonomi. Mange av fortellingene har en dramatisk historie som er relevant for sin samtid. Flere av disse handler om det miserable livet på landsbygda. En film som har skildret det harde landsbylivet er filmen Ikke en eneste (1999) i regi av Zhang Yimou. Dette er en varm fortelling som tar oss med til det tradisjonelle kina, til en liten landsby helt nord i landet. Fortellingen handler om den unge jenta Wei Minzh på 13 år, som ennå ikke har fullført utdannelsen sin, men som får den vanskelige oppgaven å passe på en klasse mens læreren har reist bort. Det viser seg at oppgaven blir meget vanskelig for henne, og en dag må hun inn til byen for å finne en av elevene sine. Filmen retter på den måten søkelys mot et stort problem i Kina. Hele 15 % av befolkningen i Kina dropper ut av skolen og så mange som en million barn reiser inn til byen for å skaffe seg mat.

De historiske fortellingene har også bidratt til å øke populariteten for kinesisk film, som for eksempel filmen Snikende tiger, skjult drage i regi av Ang Lee. Filmen er en vakker actionfortelling med vekt på estetikk, noe som kineserne virkelig kan. I filmen er komposisjonen planlagt ned til miste detalj. Det er kanskje noe av det som kjennetegner kinesisk film, nettopp filmestetikken. Også fortellingen Da våren kom til byen i regi av Tian Zhuangzhuang er spekket med vakre scener.

På den måten er det hyggelig å konstatere at filmer fra Kina er på sterk fremmarsj. Noe som kommer til å sette spor i vestlig filmindustri også fremover.

Visningen av kinesisk film på Cinema Neuf er gjort mulig mellom et samarbeid med Den Kinesiske Ambassaden og Kinesisk Kulturfestival – som finner sted fra 19. til 25. september, 2004.

Cinema Neuf viser to filmer hver dag fra mandag tom torsdag.

Gå til:
Programmet